8
8

press to zoom
8
8

press to zoom
1/1

ΓΚΑΛΕΡΙ ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ

ΚΥΚΛΟΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021-ΜΑΪΟΥ 2022

ΓΕΝΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ

ΕΙΣ ΦΥΣΙΝ ΤΟ ΑΓΟΣ

 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΦΟΡΑ ΠΕΝΤΕ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

ΣΥΝΟΔΕΥΟΜΕΝΕΣ ΑΠΟ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

 Εικαστική Ταυτότητα του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ

Η αστική μη κερδοσκοπική εταιρία με την επωνυμία Τόπος Συνάντησης Ανατολής-Δύσης, με στέγη στο θέατρο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ, Σατωβριάνδου 36, πιστός «ακρίτας του κέντρου» στην Ομόνοια, από την αρχή του βίου της, στις 13 Οκτωβρίου 2005 μέχρι και σήμερα φιλοξενεί κατά μέσον όρο πέντε εικαστικές εκθέσεις ανά καλλιτεχνική περίοδο (από Οκτώβριο έως Μάιο) κάνοντας συστηματικά πράξη αυτό που λέει το όνομα του χώρου: δίνει ΒΗΜΑ σε καλλιτέχνες που ΑΓΓΕΛΟΥΝ την εξέλιξη και το νέο στη  τέχνη. 

Η επιλογή των καλλιτεχνών που εκθέτουν στην γκαλερί του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ από την Επιμελήτριά της Ρεγγίνα Αργυράκη, καθηγήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ με την επιμελητική της ομάδα, βασίζεται σε τρία κριτήρια:

(α) την δυναμική παρουσία στην Ελλάδα και διεθνώς των αποφοίτων των δύο Σχολών Τέχνης (ΑΣΚΤ και ΑΠΘ),

(β) την συμβολή των επιλεγομένων καλλιτεχνών στο μεγάλο πρόγραμμα της αισθητηριακής παιδείας στην χώρα μας και, τέλος,

(γ) την δυνατότητά τους για ανάπτυξη όσμωσης σε διαφορετικά γνωστικά πεδία (interdisciplinarity).

Η ως άνω οπτική είναι προϊόν μακροχρόνιας συνεργασίας της επιμελητικής ομάδας (κυρίες Ρεγγίνα Αργυράκη, Όλγα Ζιρώ και Τζίνη Γεννηματά), με τα προγράμματα του Institute of Education London σε στενή συνεργασία με τον παγκοσμίως γνωστό ειδήμονα της ειδικής διδακτικής της τέχνης Nicholas Addison.

Όλες οι εικαστικές εκθέσεις του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ, κατά την διάρκειά τους, συνδυάζονται με ανάλογες παράλληλες δράσεις (λογοτεχνικά αναλόγια, σεμινάρια-ξεναγήσεις, μουσικές παραστάσεις με συναφές θέμα) καθώς και με ένα τουλάχιστον στρογγυλό τραπέζι επί του ειδικού θέματος της εκάστοτε έκθεσης και με έμφαση στις διαρκώς εξελισσόμενες έρευνες επί θεμάτων συνίζησης της καλλιτεχνικής παραγωγής και του νευροεπιστημονικού υποβάθρου της (neuroaesthetics σε σχέση με mind brained theories).

 

Θεωρείται απαραίτητη η ειδική μνεία

(α) της πολύ σημαντικής και για πρώτη φορά στην Ελλάδα έκθεσης στην γκαλερί του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ της συλλογής από τα τεράστια σχέδια της εποχής του Παρισιού του καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ Βαγγέλη Δημητρέα, όπως και

(β) της πολύ σημαντικής -μόνης- ατομικής έκθεσης έργων του πρόωρα χαμένου εικαστικού Στέργιου Τζελέπη, του πρώτου Έλληνα που διακρίθηκε μεταξύ 1600 διαγωνιζομένων στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό BP Portrait International για το έργο του με τίτλο “Lillith: The Portrait of my Mother” το οποίο εκτέθηκε στην National Portrait Gallery του Λονδίνου.

- Η γκαλερί του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ ενθαρρύνει και προβάλλει συστηματικά τον ζωντανό καλλιτεχνικό διάλογο μεταξύ διακριμένων εικαστικών της γενιάς του 80, κατ’ εξοχήν καθηγητών των δύο Σχολών Τέχνης, με τους επιγόνους τους,   οι οποίοι υπήρξαν μαθητές τους.

- Η γκαλερί του φορέα παρέχει συστηματικά βήμα σε νέους εικαστικούς καλλιτέχνες.

- Η γκαλερί του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ προωθεί συστηματικά και επιτυγχάνει την ζωντανή επαφή εκπαιδευτικών, μαθητών και σπουδαστών με το καλλιτεχνικό και εικαστικό γίγνεσθαι μέσω διαδραστικών σεμιναρίων τέχνης, συναντήσεων και ξεναγήσεων που η κυρία Όλγα Ζιρώ, μέλος της επιμελητικής ομάδας, πραγματοποιεί  με μεγάλη συμμετοχή εντός του χώρου των εκθέσεων και απευθύνονται στην εκπαιδευτική κοινότητα στο σύνολό της, η οποία συμμετέχει μαζικά, αλλά και στο ευρώ κοινό όλων των ηλικιών. Ενδεικτικά αναφέρεται η μαζική παρακολούθηση αυτών των σεμιναρίων-διαλέξεων και από πολλά Κ.Α.Π.Η. του κέντρου και διαφόρων προαστίων.    

ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2021-2022

ΤΙΤΛΟΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ: ΕΙΣ ΦΥΣΙΝ ΤΟ ΑΓΟΣ

  Διάρκεια Δράσεων: Aπό 1 Νοεμβρίου 2021 έως 31 Μαϊου 2022

Ήδη ο τίτλος  «Εις Φύσιν το Άγος» υποδηλώνει πως οι περιλαμβανόμενες εικαστικές δράσεις αφορούν στην εικαστική οπτικοποίηση ενός μέγιστου προβλήματος που αφορά τόσο στον σύγχρονο κόσμο όσο και στην διαμόρφωση της πολιτικής της βιομηχανικής παραγωγής και της απορρέουσας από αυτήν πρακτικής της υγείας και της διατροφικής αλυσίδας.

Το ζήτημα που απασχολεί τους εικαστικούς των δράσεων δεν είναι απλώς η περιβαλλοντική αλλαγή, αλλά η βαθύτερη Ασέβεια προς την Φύση και όλα τα πλάσματά της. Ασέβεια που εκδηλώνεται με οικολογικές καταστροφές, με παραγωγή προϊόντων βιολογικού πολέμου, με πλήρη εκμηδένιση των δικαιωμάτων των βιολογικών μας εταίρων, δηλαδή των ζώων οποιουδήποτε επιπέδου, έτσι όπως μάς τα έχει κληροδοτήσει ο διαφωτισμός.

Οι καλλιτέχνες, με το προτεινόμενο προς έκθεσιν έργο τους, οπτικοποιούν τον βαθύτατο προβληματισμό τους απέναντι σε αυτό το ζήτημα και  στις επερχόμενες συνέπειες αυτής της Ασέβειας, τις οποίες επιχειρούν να  αντιπαραθέσουν στην άναρχη και ανιεράρχητη οπτική πληροφορία της διαφήμισης, του εύκολου ντοκουμέντου και των mainstream εικόνων του διαδικτύου.

Οι πέντε καλλιτέχνες που συμμετέχουν με δουλειά τους στις δράσεις αυτής της περιόδου της γκαλερί του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ συγκαταλέγονται σε μία ομάδα διάδρασης που πραγματεύεται τις διαφορετικές οπτικές των προτεινόμενων λύσεων. Αναλυτικά,

(α) Αθηνά Νικολάου:

H Mεγάλη Μητέρα και άλλες Γονιμικές Ιστορίες. 

Έκθεση Γλυπτικής. 

 Η Καλλιτέχνις εξετάζει τους δρόμους σύνδεσης της παλαιάς λατρευτικής τάσης της ομάδας απέναντι στην Φύση και τα υπολείμματα από μνήμες που πιθανώς έχουν μέχρι σήμερα διασωθεί ως κοινωνικά αντανακλαστικά, ώστε να αναζωπυρώσουν το Παλαιόν Σέβας.

(β) Γρηγορία Βρυττιά:

Οι Φυλές της Γης, οι Φυλές του Αέρα, οι Φυλές της Πόλης

Ζωγραφική/Εγκαταστάσεις.

Η Γρηγορία Βρυττιά προσεγγίζει την σχέση της Φύσης και των νομαδικών σαμανιστικών, δρυϊδικών, ακόμη και αφρικανικών ομάδων και τις αντιπαραβάλλει προς τις σύγχρονες αστικές φυλές των megacities (τύπου Λονδίνου, Νέας Υόρκης κλπ) όπου σύγχρονες «φυλετικές» θρυαλλίδες χρησιμοποιούν σημερινές μυητικές τελετές σε επίπεδο συμμοριών. Είναι ο τρόπος με τον οποίο οι αστικοί ανθρωπολόγοι της σχολής του Golner προσπαθούν να κατανοήσουν τον ρόλο των μυθικών hip-hop ηρώων που παρουσιάστηκαν ιδιαίτατα μετά την perestroika και ανέτρεψαν όλη την αντίληψή μας μέσα από τα cartoons.

(γ) Ιορδάνης Ναυρούζογλου:

Ο Θεός στα Σύννεφα, ο Θεός στο Ποτάμι, ο Θεός στο Χωράφι.

Αγιογραφία/Χαρακτική. 

Ο Ιορδάνης Ναυρούζογλου θέτει το ζήτημα της Πίστης ως φυσικής αντίδρασης απέναντι στο Θείο και στην απόφαση του φυσιολογικού να καθοδηγήσει την ανθρώπινη εξέλιξη, κάτι το οποίο έχουμε ριζικά απορρίψει.

(δ) Έλιο Σαμαράς:

Ο Βιτρούβιος Άνθρωπος – Ο Χοϊκός Άνθρωπος.

Εγκαταστάσεις.

 Ο Έλιο Σαμαράς μελετά τον βιτρούβιο άνθρωπο του da Vinci ως exoskeleton που ενδύεται πλαστικοποιημένα και ανακυκλωμένα υλικά.

(ε) Δρ. Μαρία Πατσή:

Διδάσκοντας το Βλέμμα.

 Ζωγραφική, Video Art (Πολυμέσα).

H Μαρία Πατσή, ασχολείται με τους τρόπους που θα μπορούσαμε να διδάξουμε παιδιά γαλουχημένα με διαμεσολαβημένες εικόνες της virtual reality πώς να επιστρέψουν στην παρατήρηση του πραγματικού και να αντλήσουν από εκεί κριτήρια Αλήθειας και Διαφοροποίησης του γεγονότος από το φαινόμενο κατευθείαν από την Φύση.

[Οι ημερομηνίες έναρξης και λήξης των εκθέσεων υπόκεινται σε αλλαγή, αναλόγως συνθηκών, η οποία θα ανακοινώνεται εγκαίρως]

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Α.- Σειρά Εβδομαδιαίων Σεμιναρίων – Διαλέξεων από την Όλγα Ζιρώ

Κατά την διάρκεια όλων των προτεινόμενων εικαστικών δράσεων, αλλά και μετά το πέρας τους έως τις 31 Μαϊου 2022, η κυρία Όλγα Ζιρώ, μέλος της επιμελητικής ομάδας του φορέα, θα πραγματοποιεί στους χώρους των εκθέσεων σε εβδομαδιαία δράση δίωρα διαδραστικά σεμινάρια-διαλέξεις απευθυνόμενες στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και στο ευρύ κοινό με τον γενικό τίτλο

 «Η Τέχνη ως Μέσον για την Κατανόηση της Φύσης:

Κοιτάζει –Οργανώνει - Βιώνει την Φύση ο Καλλιτέχνης»

 

Θέματα:

 

1.- Πεποιημένη ή φυσική Φύση.

Καλλιτέχνες διαλέγονται με το τοπίο από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα.

2.- Η Ερειπιώδης, η Γραφική και η Τρομερή Φύση. Τ

Τοπία από τον 17ο έως το 19ο αιώνα.

3.- Άπειρη και ορισμένη Φύση.

Το Ρομαντικό Τοπίο.

4.- Φύση εντός και Φύση εκτός.

Το Σουρεαλιστικό Τοπίο.

5.- Ουτοπίες, Ετεροτυπίες, Δυστοπίες και Χαμένοι Παράδεισοι.

Από το εικαστικό τοπίο στο video game.

6.- Οι Μάγισσες και τα Ξωτικά.

Το τρομερό δέος μπροστά στην αδάμαστη Φύση.

 

Β.- Πέντε Μουσικές Βραδιές από τον Αρχιμουσικό Ελευθέριο Καλκάνη και τους Μουσικούς του

Ως δράση παράλληλη κάθε μιας των προτεινόμενων πέντε εικαστικών δράσεων του φορέα,  ο αρχιμουσικός Ελευθέριος Καλκάνης και οι μουσικοί του ετοιμάζουν πέντε διαφορετικές μουσικές βραδιές με διαφορετικό μουσικό άρωμα κάθε φορά και με θέματα που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο θέμα «Εμείς και η Φύση».

17η ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2021 -2022